diumenge, 5 d’agost del 2018

ART GÒTIC / ARTE GÓTICO

Sant Miquel de Fraga (Foto: Marina Barrafón)

L’art gòtic va estar present al Baix Cinca entre els segles XIII i XV. Es conserven diferents testimonis arquitectònics, pictòrics i escultòrics relacionats amb la majoria dels municipis de la comarca, tal com reflecteix el mapa. En groc s’indica l’arquitectura, en verd la pintura i en fúcsia l’escultura. A nivell arquitectònic, cal destacar que la major part de testimonis conservats corresponen a temples, si bé també cal citar algunes fortaleses,  en millor o pitjor estat, i un pont. Cal puntualitzar que la major part de les esglésies no són completament gòtiques, sinó que només presenten parts fetes en aquest estil, bé per ser de cronologia més antiga i tenir components romànics o bé per les reformes posteriors d’època moderna. D’altra banda cal tenir present que les escultures gòtiques que s’indiquen al mapa no es conserven “in situ”, sinó que s’inclouen a les col·leccions medievals del Museu Nacional d’Art de Catalunya i del Museu de Lleida: diocesà i comarcal. El mateix cal dir de la poca pintura gòtica existent (dos taules de Saidí), conservades al Museu de Lleida: diocesà i comarcal. Els canvis seculars en el gust artístic, el desinterès, les diferents guerres, els antiquaris i, especialment,  la revolució social del 1936 expliquen que moltes altres peces litúrgiques medievals hagin desaparegut, lamentablement, per sempre.
L’art gòtic és el reflex de la societat medieval feudal que articulava les relacions socials i humanes a la comarca. Encara avui el castell de Mequinensa és una icona del municipi, així com Sant Miquel de Fraga – malgrat la gran transformació contemporània que ha patit- ocupa un lloc ben simbòlic del casc urbà: el punt més elevat. A poblacions com Ontinyena o Candasnos el gòtic conforma sectors ben importants de l’església, l’edifici més important d’aquests pobles.

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El arte gótico estuvo presente en el Bajo Cinca entre los siglos XIII y XV. Se conservan diferentes testimonios arquitectónicos, pictóricos y escultóricos relacionados con la mayoría de los municipios de la comarca, tal y como refleja el mapa. En amarillo se indican las obras de arquitectura, en verde las de pintura y en fucsia las de escultura. A nivel arquitectónico, la mayor parte de testimonios conservados corresponden a templos, si bien también hay que citar algunas fortalezas - en mejor o peor estado- y un puente. Hay que puntualizar que la mayor parte de las iglesias de la comarca no son plenamente góticas, sino que presentan partes en este estilo, bien por ser de cronología más antigua y tener componentes románicos o bien por las reformas posteriores de época moderna. Por otra parte hay que tener presente que las esculturas góticas que se indican en el mapa no se conservan "in situ", sino que se incluyen en las colecciones medievales del Museo Nacional de Arte de Cataluña y del Museo de Lleida: diocesano y comarcal. Lo mismo cabe decir de la poca pintura gótica existente (dos mesas de Zaidín), conservadas en el Museo de Lleida: diocesano y comarcal. Los cambios seculares en el gusto artístico, el desinterés, las diferentes guerras y, especialmente, la revolución social de 1936 explican que muchas otras piezas litúrgicas medievales hayan desaparecido, lamentablemente, para siempre.
El arte gótico es el reflejo de la sociedad medieval feudal que articulaba las relaciones sociales y humanas en la comarca. Aún hoy el castillo de Mequinenza es un icono del municipio, así como San Miguel de Fraga - a pesar de la gran transformación contemporánea que ha sufrido- ocupa un lugar bien simbólico del casco urbano: el punto más elevado. A poblaciones como Ontiñena o Candasnos el gótico conforma sectores bien importantes de la iglesia, el edificio más importante de estos pueblos.

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